Google tar bort sidoannonserna och ökar antalet annonser överst

1 mars, 2016

Google Premium Partner logo

Google gjorde i fredags en större förändring av sin söksajt. En förändring som gör det extra viktigt att träffa rätt med sitt SEO-arbete och sin AdWords-annonsering. Förändringen innebär att sökresultatsidor inte längre kommer att visa textannonser i högra sidofältet. Istället kommer så många som fyra textannonser visas ovanför den organiska listan och tre textannonser kan visas längst ner på sidan. Alltså sjunker annonsplatserna från 11 st till 7 st. Den extra fjärde annons som kan visa ovanför sökresultaten visas bara för mycket kommersiella sökningar. Det högra sidofältet visar nu enbart Google Business, Kunskapspaneler och Produktannonser.


Enligt Google ger layouten mer relevanta resultat för personer som söker upp information och bättre performance för annonsörer. 

Vi på ClearSense är ju Premium Partner till Google och arbetar med många kunder som annonserar hos Google. Vi har därför bett vår egen AdWords-expert Dino Kestic att förklara vad detta innebär.


Varför tror du Google har gjort denna förändring?

Jag tror att Google vill tjäna mer pengar genom att förbättra upplevelsen för användaren. Utan sidoannoser får vi även en mer stilren sökmotor som alltmer liknar det mobila söket. En stor del av förändringen innebär att man nu satsar ännu mer på Google Shopping som får större utrymme, vilket inte är så konstigt då det är en av Googles mest framgångsrika produkt.


Hur påverkar förändringen annonsörer? 

Spelreglerna förändras med endast 7 annonsplatser, mot tidigare hela 11 annonsplatser. 


Klickpriser lär öka till en början, vill man hamna i ett topp-4 läge ställs det nu ännu högre krav på kvalitet och nya budstrategier eftersom konkurrensen blir hårdare. Dessutom krävs bättre flöden för e-handlare som arbetar med Google Shopping. 


Det kommer komma fler förändringar. Det ryktas bl.a. om en eventuell 5:e annons ovanför organiska sökresultatet framöver, vi får se!


Vad kan vi hjälpa kunderna med? 

Man bör se över sin annonsering framöver, det gäller att vara aktiv och följa utvecklingen annars halkar man efter konkurrenterna. Här har ju vi på ClearSense en expertis och erfarenhet som kan se till att maximera avkastningen på investeringar i Google AdWords, oavsett vad man har för mål. Vare sig det vore varumärkesexponering, generera mer trafik, fler leads eller öka försäljningen i webbutik så är vi en utmärkt partner.

Dino Kestic

Dino Kestic

SEM / PPC Specialist

Tillbaka till nyheter
ClearSense - Facebook

ClearSense

Strandvallen 3

Box 623

301 16 Halmstad

Besöks-/leveransadress

ClearSense

Strandvallen 3

302 57 Halmstad

KundService: 0200-119 119

kundservice@clearsense.se 

Växel: 035-15 35 00 

Fax: 035-15 35 30

Professionella hemsidor av: