SEO-tips i en värld av ständig förändring

30 juni, 2016

Under de senaste åren, har Google vid ett flertal tillfällen förändrat spelreglerna för sökmotoroptimeringen. Det som gällde igår, gäller inte längre idag. Alla minns vi nog Panda och Penguin, som var de senaste mest dramatiska uppdateringarna. Vi som arbetar professionellt med våra kunders hemsidor måste ständigt vara observanta och pålästa om förändringar.

Panda algoritmen använder artificiell intelligens för att rangordna kvaliteten på webbplatser, som om det var vi människor som surfade. Här kommer några generellt tips, som du bör titta på om din webbsida ska ha möjlighet att ranka så bra som möjligt på Google och därigenom öka den organiska söktrafiken till sidan.

SEO-tips
  1. Fixa dubletterna
    Goolge vill inte att det ska finnas webbsidor med precis samma innehåll. Det vanligaste felet är att samma innehåll visas på flera underdomäner. Till exempel, om både http://www.mittföretag.se/om-oss" och "http://mittföretag.se/om-oss" pekar på samma sida, kommer Google att se det som dubbletter och kanske "straffa"dig. För att lösa detta problem, bör du 301-omdirigera alla icke www-sidor till ww-adressen eller vice versa, speciellt om du har många av dessa dubblettsidor.
  2. Ta bort alla annonser ovanför "mitten"
    Google tycker inte om att webbplatser har alltför stora annonser "ovanför mitten". (Läs mer här.) Detta för att användare snabbt ska kunna identifiera innehålletpå en webbsida utan att behöva scrolla förbi en massa annonser först. Undvik alltså att placera annonser högre upp (ung 500 px från toppen på sidan) än det faktiska innehållet. Du bör även se till att minst 30 % av innehållet består av kvalitativt innehåll.
  3. Använd både XML och läsbara sitemaps
    Sitemaps gör det enkelt för både sökmotorer och besökare att förstå innehållet på din webbplats genom att lista alla sidor du vill indexera. Sökmotorer vill helst ha en sitemap i XML-format. I de flesta CMS (webbpubliceringssystem) finns sätt att automatiskt generera en XML-sitemap eller kan du använda någon webbtjänst ex www.xml-sitemaps.com. Förutom en sitemap i XML, bör du även ha en läsbar sitemap för dina besökare, en lista med länkar till de viktigaste sidorna på din webbplats. Har du en stor webbplats med hundratals länkar, bör du dela upp din sitemap på flera sidor.
  4. Publicera unikt innehåll som ger värde för besökare
    För att Google ska klassificera din webbplats som trovärdig, måste innehållet uppfylla vissa  kvalitetskrav. Bland annat kontrollerar Google stavning, grammatik och originalitet. Google  upptäcker även om du "gödslat" din text med dina sökord och om de står i ovanliga sammanhang. Var medveten om att Google anser ett innehåll vara duplicerat, om det endast finns små skillnader mellan sidor, till exempel ett enda sökord.
  5. Optimera din webbplats prestanda och använd dig av mätvärden
    Google tar hänsyn till olika mätvärden, avhoppsfrekvens (dvs hur många besökare som lämnar din sida direkt utan att ha klickat sig vidare från startsidan), tid användare spenderar på din webbplats och volymen på trafik från söktjänster jämfört med andra webbplatser i din bransch. Google
    Analytics är ett gratis analysprogram, där du kan utläsa dessa och en mängd andra mätvärden. (Läs mer här.) Att använda Google Analytics ger dig mycket information om besökarna på din webbplats.


Eva Kjellgard

Marketing Assistant

Tillbaka till nyheter
ClearSense - Facebook

ClearSense

Strandvallen 3

Box 623

301 16 Halmstad

Besöks-/leveransadress

ClearSense

Strandvallen 3

302 57 Halmstad

KundService: 0200-119 119

kundservice@clearsense.se 

Professionella hemsidor av: