Störande reklam straffas av Google

1 september, 2016

För två år sedan införde Google en etikett, som talade om att en sida var mobilvänlig, när du sökte på Google i mobilen. Då flertalet sidor numer är mobilvänliga, har nu Google tagit bort etiketten, men tillämpar fortfarande rankingen för mobilvänliga sidor.

Men för att ytterligare göra söket bättre för mobilanvändare kommer nu ännu en förändring. I förra veckan meddelande Google nästa steg mot sajter som stör användaren att hitta det man söker efter.

Med börjar i januari 2017 kommer Google att börja straffa webbsidor som har påträngande pop-ups och reklam som döljer vad användaren söker efter. Problemen är störst på mobilskärmen, där reklamen ofta täcker hela skärmen. Straffet innebär att mobilsajten flyttas ned i rankningen på Google.

Störande reklam på mobilen

Detta vill Google se mindre av:

  • Reklam som täcker hela sidan efter att man kommit till mobilsajten.
  • Reklam som täcker förstasidan och som måste klickas bort, innan man får se innehållet.
  • Reklam som täcker en del av sidan som tvingar användaren att scrolla ned, innan man får se innehållet.

Google använder hundratals parametrar för att avgöra en sidas ranking, så detta kommer inte innebära att alla sidor med pop-ups och störande reklam kommer att försvinna. Om sidan har det mest relevant innehållet i relation till sökningen kommer den fortfarande att rankas högt.

Lär mer på Googles blogg.

Eva Kjellgard

Marketing Assistant

Tillbaka till nyheter
ClearSense - Facebook

ClearSense

Strandvallen 3

Box 623

301 16 Halmstad

Besöks-/leveransadress

ClearSense

Strandvallen 3

302 57 Halmstad

KundService: 0200-119 119

kundservice@clearsense.se 

Professionella hemsidor av: